KPN Werkplek.

Hét startpunt van je werkdag.

project image 01

Hét startpunt van je werkdag met daarop al je business apps en meest gebruikte informatie en eenvoudige ondersteuning van de helpdesk in een handomdraai. Supersnel toegankelijk op mobiel, tablet of je laptop en gewoon in je browser. Dat is de KPN werkplek.

Uitdaging.

Veel ICT afdelingen van Enterprise organisaties zijn op zoek naar eenvoudig te beheren en te gebruiken werkomgevingen voor het personeel. Voor het aan en afmelden van nieuwe collega’s of toegankelijk maken van business apps. Maar ook voor het gebruiken van al die apps. Functioneel goed doordacht, maar in de praktijk minder makkelijk te gebruiken. Zo moeten eindgebruikers via verschillende webportalen op zoek naar hun apps of bijbehorende ondersteuning en kon de user interface naast verbetering van gebruiksgemak ook wel een visuele boost gebruiken.

project image 02

Concept.

In diverse design-thinking workshops hebben we met stakeholders van KPN, maar ook met klanten en eindgebruikers gekeken naar belangrijke uitgangspunten van een fijne digitale werkplek. Daarnaast werden ook ervaringen en pijnpunten rondom de huidige werkplekomgeving in kaart gebracht en samengebracht op een Customer Experience Map. Dit vormde de blueprint van ons design proces.

We hielden altijd in ons achterhoofd dat we de dag zouden willen beginnen met een glimlach. Neem bijvoorbeeld de positive small-copy die we random introduceerden op het dashboard. 200 uitingen die onder andere complimenteus waren, inspireerden of juist het laatste beetje werk van je schouders leken te halen. Het startpunt van de dag betekende voor ons ook: geen verschillende schermen, maar werken in panels. Het dashboard vormde het startpunt en was de enige echte pagina. Support en  zelfs de app-store wordt afgehandeld binnen intuïtieve panels die makkelijk te raadplegen en weg te klikken zijn. De designkeuzes die vernieuwend zijn geweest zijn met interactieve prototypes getest met eindgebruikers om snel feedback rondom toekomstig gedrag te krijgen. Ook de volledige GUI is uiteindelijk in een remote usability study getest en geëvalueerd met eindgebruikers op hun eigen devices en werkomgeving.

De inzichten vanuit het gebruikersonderzoek vormden een sterke inspiratiebron en tool voor decision-making tijdens marktintroductie en ontwikkeling van de communicatiestrategie en ijzersterke communicatiemiddelen van de nieuwe werkplekpropositie.  

 project image 03project image o4

Resultaat.

Naast de nieuwe responsive werkplek voor alle werkplek-devices van de moderne medewerker zijn juist de inzichten van gebruikersonderzoek bijzonder waardevol gebleken voor interne en externe communicatie. Zo vormden de nieuwe klantinzichten een sterke tool voor interne besluitvoering over toekomstige ontwikkelingen en communicatie-uitingen, maar versterkte ook de klantrelatie door het intensieve contact met eindgebruikers tijdens het ontwerptraject.

project image 04

Ook leuk.