Design Research.

Ontwerpend onderzoek -de naam zegt het al- brengt behoeften van eindgebruikers in kaart via toegepaste design methodes. Design research kent een user-centered aanpak waarbij het ontdekken en begrijpen van de behoeften en wensen van de mens van cruciaal belang is voor het slagen van een product.

Wat is Design research?

Design research kent veel kwalitatieve onderzoeksmethodes om het gedrag en de motivatie van gebruikers te achterhalen. Met design research kruipen wij in de schoenen van de eindgebruiker met als doel hetzelfde te leren denken en handelen. De inzichten die hieruit ontstaan voeren wij vervolgens door in creatieve oplossingen met als doel een positieve impact te hebben op jouw eindgebruikers. Of dit nu een product, service, infographic, animatie of een combinatie van meerdere dingen is, de beleving bij de gebruiker staat altijd centraal.

Research in elke fase.

Het inzetten van Design Research gebeurt op het moment dat er nog geen enkel inzicht in de behoeftes van de gebruikers is, er input van de doelgroep nodig is of opnieuw onderzoek gedaan moet worden naar een verouderd product dat verbeterd moet worden. Aan ieder project ligt een user-centered onderzoek ten grondslag om het product succesvol te laten slagen. In de beginfase van een productontwikkeling worden er richtlijnen gedefinieerd om de ultieme gebruikersbeleving te kunnen ontwerpen. Design Research komt in elke fase van de productlevenscyclus tot z’n recht. Elke fase vraagt om inzichten van je gebruiker. Hiervoor maken wij gebruik van de ‘nieuwste’ onderzoeksmethoden, wij hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet.

Design methods
Probes en sensitizers.

Interviews & focusgroepen
Door in groepen of juist 1-op-1 in gesprek te gaan met de doelgroep of betrokken stakeholders kunnen we pijnpunten en kansen achterhalen in gesprek. Vaak zetten we creatieve opdrachten in om het gesprek richting te geven en mensen in staat te stellen hun emoties beter te verwoorden.

Co-creatie & workshop
Tijdens co-creatie sessies maken we samen met de doelgroep en andere betrokkenen oplossingen die er voor hen toe doen. Iedereen kan creatief zijn en wij hebben de juiste tools om dat voor elkaar te krijgen.

Storyboard
Storyboards brengen een scenario in kaart waarmee het toekomstig gebruik van een product tot leven komt. Zo is het eenvoudiger te identificeren wat het belangrijkste is voor de mensen waarvoor we ontwerpen. En is het storyboard bij uitstek geschikt als communicatiegereedschap voor stakeholdermanagement.

Customer journey mapping
Met een Customer journey map kunnen we de belangrijke momenten van productgebruik, de ervaring of de service die je ontwerpt, identificeren en strategisch bepalen. De Journey map vormt vaak het centrale punt van alle design research tools, omdat alle inzichten bij elkaar komen en ontwerpbeslissingen makkelijker kunnen worden genomen.

Good research doesn’t just end with good data; it ends with good design and functionality users love, want and need.

Wat levert het op?

Design Research levert kwalitatieve onderzoeksresultaten op die inspireren en helpen bij het maken van betere ontwerpbeslissingen. Een goed onderzoek dient als een fundering voor een waardevol ontwerp met de juiste functionaliteiten die passen bij de behoeftes van de gebruikers. Daarnaast brengen de tools inzichten visueel in kaart en faciliteren deze de discussie in stakeholder management.

Diensten.

Wil jij inzicht creëren?

Ook behoefte aan inzicht in je gebruikers? Daar helpen we je graag mee! Wil je eens bespreken wat de mogelijkheden voor jouw organisatie zijn?

Neem dan contact op met, wij vertellen je graag meer hierover!

Bekijk onze andere services.

Design sprints.

UX UI Design & Development.

Branding & communicatie.